Logo
Jak jsem kupoval veterána ...
Hasič

Poslední úprava
03.03.2006

Copyright: (C)2006 Dalibor Feuereisl

Nahoru

Když jsem si 3. března 2006 před polednem otevřel e-mailového klienta a vytřídil relevantní zprávy ze záplavy spamů a další nechtěné korespondence, nedočkavě jsem otevřel e-mail s lákavým subjektem: ”Nový model do sbírky...”. První zklamání, že se mi žádný model nenabízí, vystřídal stav jednodechého čtení malého literárního dílka ...
Oslovil mne pan
Petr Máslo, jinak člen SDH Lučany nad Nisou a tak to tedy mám  po dvaceti letech ”z první ruky” (doslovně cituji):

Dobrý den,
přečetl jsem si opakovaně článek ”Jak jsem kupoval veterána” a velmi mne zaujal. Vaše líčení koupě stojí za opakované přečtení, obzvláště znáte-li aktéry této neuskutečněné transakce (tedy krom Vás; Vaší fotografii a jméno jsem viděl, respektive přečetl poprvé). Jsem velmi rád, že se lze dočíst něco o chloubě SDH Lučany nad Nisou, jakou bezesporu veterán Studebaker je. Protože jsem i já členem SDH Lučany a tato činnost je mým velkým koníčkem, mám opravdovou radost, že se o nás (tedy SDH) ví i v matičce Praze.
Dovolím si malé upřesnění některých Vašich dat:
1.
K poruše vozu doopravdy došlo, jen to nebyla převodová skříň, ale rozvodová, tj. diferenciál.
2. Opravdu bylo SDH na příkaz MNV donuceno tento vůz sešrotovat a doklad o tom odevzdat na MNV.
3. Tento příkaz nebyl nikdy splněn a na místo toho SDH odevzdalo 3.000 kg šrotu narychlo posbíraného po obci a vůz uschován.
4. Žádný komunistický pohlavár nikdy nedostal parcelu místní požární zbrojnice a ta je stále využívána SDH Lučany.
5. Oprava rozvodového soukolí musela být pak pro špatné seřízení a opětovné rozbití v roce 2004 opakována a je dnes bez závad. Vůz byl v roce 2005 opraven a je stále provozuschopný.
6. Právě probíhá renovace laku.
Také pár informací o technických datech:
Je to Studebaker Big Six z roku 1925, EP prodloužená limuzína.
Přestavba vozu proběhla v roce 1932 Vámi zmiňovanou firmou v Růžodole (Rosenthall) v Liberci. Vůz hasičům věnovala fa. Ludwig Breit - majitel skláren a přestavbu financovala fa. Faix - rafinerie skla.
Obsah šestiválcového motoru je 5,8 l.
V příloze Vám pošlu pár fotografií.
Tak tolik pár doplňujících informací o veteránu.
Na závěr mi dovolte se lehce pousmát nad Vám nabízenou cenou a nad zřejmou naivitou některých našich, dnes už nežijících členů. Podle mého odhadu dnes žije jen jeden z nich. V současné době, ačkoliv nepředpokládám, že by někdy došlo k prodeji, by se cena za tento vůz jistě pohybovala v jiných řádech.
Přeji Vám hezký den a mnoho zdaru ve Vaší sběratelské práci
 
Petr Máslo

původní vůz
výrobní štítek
interiér
přístrojová deska
v bojovém nasazení
naše chlouba

No a tak jsou po dvaceti letech mé stařecké šediny zase o něco chytřejší ...