Poslední úprava
30.12.2000

Úvodní strana
Index výrobců

Jaguára zná každý automobilista většinou jako legendární anglický automobil. Americká firma Colet  však pod tímto názvem vyrobila v polovině devadesátých let letištní hasičský automobil vyšší třídy pro mezinárodní letiště v Atlantě. Jelikož mne ale tento "hasičák" totálně vzal svým nádherným a neobvyklým designem dovolím si tedy "ká patnáctku" představit i vám ...

Colet K-15 Jaguar
E-mail
Logo
Jaguar K-15
Jaguar K-15 zepředu
Klikni!
Klikni!
Jaguar K-15 interiér
Jaguar K-15 kabina
Jaguar K-15 v garáži

Pohled do "pilotního" prostoru. Řidič má k dispozici různé monitory a displeje, umožňují pohled takřka okolo celého vozu. V pravo je radiostanice a zařízení GPS. Kabina má k dispozici ještě další dvě místa k sezení.

Ukazování není při couvání nutné. I když Jaguar nemá žádná zpětná zrcátka, vidí řidič všechno, co se za ním děje. Videokamery kolem vozu mu to umožňují.

Pohled do garáže: Jak jsou mnohé americké sbory zvyklé, je ochranný oděv připraven vedle vozidla. Za K-15 stojí "běžný" letištní hasičský speciál Oshkosh M-4000.

Ne náhodou se podobá kabina K-15 bojovému vrtulníku AH-64 Apache. Konstruktéři Jaguara ji odkoukali pro snadnou orientaci a výhled z vozu.

Že si řidič připadá jako pilot, je pochopitelné. Již na první pohled působí, firmou Colet vyvinutý, hasičský automobil K-15 Jaguar jako nevlastní bratr bojového vrtulníku Apache. Už také proto, že jsou konečně konstruktérům k užitku zkušenosti a technologie ze stavby letadel. Proto byla karosérie vozidla zhotovena z oceli a hliníku jako "skořepinová". Tento druh stavby má potom podobně jako u letadel význam pro jeho vlastnosti. U kabiny řidiče konstruktéři rovněž opustili jakékoliv konvenční řešení a byl vytvořen jako správný pilotní prostor. Řidič má místo uprostřed a další dvě místa k sezení jsou po stranách, aby bylo možné dál ovládat vozidlo i při případné indispozici řidiče třeba velitelem vozu.

Z plně klimatizované kabiny se žáruvzdornými skly má obsluha vozu vynikající výhled, který je ještě vylepšen videokamerami po stranách a na zádi vozu. Při nočním zásahu může řidič použít infračervené kamery také s přenosem obrazu na monitory.

Pohon Jaguaru, s radiovým volacím znakem "Yellow 11", zajišťuje silný osmiválcový motor Detroit Diesel V8 o výkonu 580 koní. Ten umožňuje vozu jeho maximální rychlost 115 km/h a zrychlení z 0-80 km/h za 18 sec.

K nastupování slouží dveře odsunovací dozadu v šikmé linii, kterou určuje vnější design vozu.

Jaguar K-15 zezadu

Nad kabinou posádky je teleskopická tryska zvaná "boom", kterou lze vysunout až do výšky 12,20 metrů. Tou lze řízeně stříkat buď 4500 l vody, nebo kulatý paprsek 3500 l pěnové směsi za minutu a podle potřeby dokonce i za jízdy. Jaguar pojme do nádrže umístěné za kabinou 5800 l vody, aniž by se zhoršily jeho jízdní vlastnosti. Kromě toho veze K-15 ještě 380 l pěnidla a asi 25 kilogramů prášku. Tento prášek může být použit prostřednictvím dvou ručních trysek. Jako hnací plyn je použit dusík, umístěný v tlakových lahvích za přední nápravou.

Zvláštní pozornost věnovali konstruktéři firmy Colet také jízdním vlastnostem "žluťáka". Počítačem řízené odpružení podvozku reaguje na momentální způsob jízdy až k hranici manýry řízení vozu typem Formule 1. Aniž by tedy musel řidič režim sledovat, reaguje počítač aktivním hydropneumatickým pérováním buď na rovnou betonovou dráhu postupným snížením vozidla, zatím co u jízdy v terénu zase automaticky reaguje na možné prostorové překážky a zvyšuje světlost vozu. Rovněž podle charakteru jízdy elektronicky řídí rozdělení kroutícího momentu na hnací osy.

Bohužel má toto bohaté High-Tech vybavení také jeden "malý háček": Jakýkoliv "tajný výlet" s Jaguarem není ovšem možný. Díky družicové navigaci GPS je "Yellow 11" okamžitě lokalizován na jakémkoliv místě od Atlanty až po zbytek světa ...

Nahoru

Copyright: (C)2000 Dalibor Feuereisl


Hartsfield Atlanta International Airport (30320) Station 35

Yellow
Yellow
Yellow
Yellow
Yellow
Yellow
Echo

1979 Oshkosh M-4000 Crash Truck
1979 Oshkosh M-4000 ARFF (záložní vůz)
1990 Quality/Spartan 1500 GPM Pumper
1994 Colet K-15 Jaguar Rapid Intervention Vehicle
1994 Colet K-15 Jaguar Rapid Intervention Vehicle
1994 Colet K-15 Jaguar Rapid Intervention Vehicle
1989 Coach/Ford Advance Life Support Ambulance

2
4
6
9
11
12
2

Na tohle se podívej !