Pražský znak
Historické autobusy 1945 až 1963
Modely a hračky
Trochu o mně
Hledám hasičský automobil
E-mail

Poslední úprava
9.6.2001

IMAGE studio
Praha 15

Úvodní strana
Nahoru

Copyright: (C)2001 Dalibor Feuereisl

Po osvobození Prahy byla 14. května 1945 opět zahájena pravidelná autobusová doprava, i když pouze na třech linkách. Rozšiřování provozu na další linky a zvyšování počtu vypravovaných autobusů probíhalo velmi pomalu. V květnu 1945 bylo vypravováno 21 vozů na sedm linek a v prosinci téhož roku 25 vozů na 12 linek. V prosinci následujícího roku to bylo 39 vozů a tři vleky na 16 linek, v září 1947 pak 41 vozů a čtyři vleky na 15 linek. Nedělní provoz byl postupně obnovován až počínaje 28. srpnem 1946.
Nebylo se čemu divit. Tehdejší vozový park tvořilo k
31. prosinci 1945 74 autobusů složených z pěti značek a devíti typů všelijak se navzájem lišících (33 ve stáří 16-20 let, 20 ve stáří 10-14 let, 20 ve stáří 7-8 let a jeden starý 3 roky). Tím nejmladším vozem byl Deutz-Büssing, který dostaly tehdejší Elektrické podniky hl.m. Prahy jako náhradu za válečné škody. K nim ještě patřily čtyři autokary ve stáří 7-8 let a čtyři autobusové vleky vyrobené za války.
Naprostý nedostatek náhradních dílů, pneumatik, pohonných hmot a všeho potřebného materiálu vůbec byl příčinou stagnace autobusové dopravy. Nedostatek pohonných hmot přetrvávající také v prvních poválečných letech vedl k používání náhradních paliv prakticky až do přelomu čtyřicátých a padesátých let.
Situace se nepatrně zlepšila až v roce
1948, kdy bylo dodáno 50 nových autobusů Praga NDO. Celkový počet se však nezvýšil, jelikož musely být z provozu vyřazeny vozy neschopné provozu. Předválečného počtu nebylo dosaženo ještě ani v roce 1959, kdy měl Dopravní podnik k dispozici 130 autobusů oproti 131 vozům v roce 1938.
V letech 1951 až 1958 bylo Dopravnímu podniku dodáno celkem 71 autobusů Škoda 706 RO, kterými se začala psát nová historie pražské městské hromadné dopravy a jimiž končím svůj zjednodušený obrazový sestřih z její historie ...

1951 konečná stanice Strahov

1952 Škoda typ 706 ROL

1948 Praga typ NDO

1954 Škoda typ 706 RO

1954 Škoda typ 706 RO

1951 Škoda typ 706 RO